Strategische doelstellingen

 

 

In elk bedrijf is het moeilijk om te weten waar het bedrijf zich op moet richten. Met zoveel verschillende afdelingen en belanghebbenden kan het een uitdaging zijn om een gemeenschappelijke basis te vinden, laat staan een concreet plan voor de toekomst op te stellen. Daarom heeft elk bedrijf van tijd tot tijd strategische doelstellingen . Strategische doelstellingen zijn brede doelstellingen waar een bedrijf naartoe werkt om iets specifiekers te bereiken. Ze zijn vaak gekoppeld aan de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI) van een organisatie of afdeling. Voorbeelden van KPI's zijn omzet, conversiepercentage, kosten per acquisitie of doorklikpercentage. Door strategische doelstellingen te gebruiken als uw noordelijke ster in plaats van uw einddoel, zult u merken dat u zich niet zo hoeft vast te pinnen om ze nu te bereiken. Dit maakt middelen en aandacht vrij voor werk dat die doelen in de nabije toekomst waarschijnlijker zal bereiken.

Definieer duidelijk uw doelstellingen

De eerste stap bij het opstellen van een strategisch plan is het duidelijk definiëren van uw doelstellingen. Dit zal u helpen uw doel te identificeren, de succescriteria te bepalen en uw succes te meten. Het laat ook alle belanghebbenden in het bedrijf weten wat u probeert te bereiken, wat een cruciaal onderdeel is om de juiste toon te zetten voor de bedrijfscultuur.

Wanneer u uw doelstellingen definieert, probeer ze dan op te splitsen in kleinere subdoelstellingen die u kunt toetsen om een beter beeld te krijgen van wat u over het geheel genomen bereikt. Zo kunt u specifieke gebieden aanwijzen waarop u moet verbeteren en uw inspanningen daarop richten.

Dit zal u ook helpen bepalen of uw algemene doelstellingen realistisch zijn op basis van de huidige toestand van het bedrijf en de huidige prestaties van uw teamleden. Met een duidelijke reeks doelstellingen kunt u de gebieden identificeren waar u de grootste impact kunt hebben met uw strategische doelen, en andere afdelingen in het bedrijf leiden zodat zij ook van uw succes kunnen profiteren.

Houd uw doelstellingen flexibel.

Als mensen zijn we geneigd tot bepaalde gewoonten waardoor we vast komen te zitten in één denkrichting. Dit kan gebeuren wanneer je een doel hebt dat te specifiek en rigide is, zonder ruimte voor menselijke fouten. Als uw strategisch doel bijvoorbeeld is om de omzet met 20% te verhogen, maar u gaat ervan uit dat de omzet 20% is van de omzet van het voorgaande jaar, dan zou u zich kunnen instellen op een zeer hoog doel, met een zeer lage kans op succes.

In dit geval zou een flexibel strategisch doel, dat de inkomsten op 18% stelt, u in staat stellen aannames te doen over menselijke fouten en toch met een redelijk succespercentage uitkomen. Dit is wat wij noemen een flexibel strategisch doel dat op het moment zelf kan worden aangepast aan de omstandigheden.

Stel haalbare mijlpalen vast voor het voltooien van uw doel.

Terwijl u uw strategische doelen en doelstellingen opbouwt, moeten ze ook kunnen worden opgesplitst in kleinere, meer haalbare subdoelen. Dit zal u helpen uw vooruitgang te meten en uw plannen waar nodig aan te passen. Bijvoorbeeld, uw algemene strategische doelstelling is om de omzet het komende jaar met 20% te verhogen. Uw subdoel voor dit doel zou echter kunnen zijn om de inkomsten in de tweede helft van het jaar met 10% te verhogen. Zo kunt u het algemene strategische doel opsplitsen in kleinere, meer concrete doelen die gemakkelijker te meten zijn. Zo kunt u uw vooruitgang meten en zo nodig bijsturen.

Laatste gedachten

Met de juiste strategische doelen zal uw bedrijf de productiviteit en prestaties zien toenemen, terwijl het ook een meer collaboratieve en innovatieve cultuur onder de werknemers bevordert. Dit zal leiden tot hogere inkomsten, lagere kosten en een grotere klanttevredenheid.

Deze strategische doelen kunnen uw bedrijf helpen nieuwe hoogten te bereiken, vooral als u een spetterende indruk wilt maken in de digitale marketingwereld. Het is belangrijk om te onthouden dat strategische doelen niet gemakkelijk te bereiken zijn, en het is waarschijnlijk dat u onderweg enkele onverwachte wegversperringen tegenkomt. Als dit gebeurt, raak dan niet ontmoedigd. Gebruik in plaats daarvan deze tips om u te helpen die uitdagingen te overwinnen en uw bedrijfsdoelstellingen te bereiken.